Κεντρική Σελίδα | Επικοινωνία | Χρήσιμες συνδέσεις    
 .:: ¶λλα θέματα
  Ασφαλιστικό
  Αναδιοργάνωση
  Επιχειρησιακή
  ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ
  Απεργία 2008
Ανακοίνωση
 
  .::  Προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΥΤΕ

Αθήνα: 06/10/2006
 

Γενική Τοποθέτηση πάνω στο ζήτημα της Αναδιοργάνωσης

Α.  H στρατηγική του Συλλόγου Ασφαλιστικό-Αναδιοργάνωση, που υιοθετήθηκε έστω και με καθυστέρηση το 2002, δεν είναι κάτι που ανταλλάσσετε με οποιοδήποτε επίδομα ή πολύ περισσότερο δεν είναι όχημα για προσωπικές ή παραταξιακές επιδιώξεις. Η στάση μας καθορίζεται από  το συλλογικό συμφέρον των εν ενεργεία και συνταξιούχων συναδέλφων, όπως αυτό θα εκφρασθεί από το συνολικό αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων, στην αρμόδια επιτροπή διαλόγου για την αναδιοργάνωση. Αποτέλεσμα των συζητήσεων που πρέπει να τεθεί υπόψη των συναδέλφων, οι οποίοι θα πρέπει να κληθούν να το εγκρίνουν ή να το απορρίψουν. Φυσικά οι συνάδελφοι δικαιούνται να γνωρίζουν και να κρίνουν μαζί με τις προτάσεις και τις εκτιμήσεις μας και κάθε πρόταση που κατατίθεται στον διάλογο.
  
Β.  Συμμετέχοντας στον διάλογο και στην επιτροπή, δεν θέλουμε να συνδιοικήσουμε την Τράπεζα. Αλλά να ασκήσουμε τον ουσιαστικό εργατικό έλεγχο για την αναγκαιότητα των προτεινόμενων αλλαγών και την πιθανά αναγκαία συμπλήρωσή τους, την υπεράσπιση και διεύρυνση των εργασιακών και ασφαλιστικών μας δικαιωμάτων,  την υπεράσπιση των συναδέλφων μας από την μονομερή μεταφορά των συνεπειών σε αυτούς, από τις όποιες αναγκαίες μεταβολές συμφωνηθούν.

Γ.  Η Διοίκηση στο σύνολο της και ο κ. Γκαργκάνας ως Διοικητής, δεν κρίνονται ως αξιόπιστοι ή αναξιόπιστοι συνομιλητές, ανάλογα με το εάν και πότε ενδεχομένως, ικανοποιεί προσωπικές, πολιτικές  ή παραταξιακές μας επιδιώξεις και επιλογές. Η Διοίκηση είναι από την άλλη πλευρά έτσι ή αλλιώς και έχει την δική της λογική για την Αναδιοργάνωση και ακριβώς γι αυτό ο ΣΥΤΕ, έχει  την ευθύνη διαπραγματευόμενος και στοχεύοντας σε μια συνολική συμφωνία, να υπερασπίσει μέσα από αυτή  τα συμφέροντα των μελών του.
 Για μας μοναδικό κριτήριο για την αποδοχή του οποιουδήποτε σχεδίου, θα είναι το συμφέρον των συναδέλφων και των συνταξιούχων, που δεν έρχεται αναγκαστικά και εκ των προτέρων σε σύγκρουση με το συμφέρον της Τράπεζας.

Δ. Στις αρχές Ιουλίου 2006, αναστείλαμε προσωρινά την συμμετοχή μας στον διάλογο, εκτιμώντας ότι δεν υπήρχε η αναμενόμενη ουσιαστική πρόοδος για μια συνολική συμφωνία. Στις 20/7/06 ο κ. Παλαιοκρασσάς, μας υπέβαλλε για πρώτη φορά γραπτό υπόμνημα συνολικής τοποθέτησης και απαντήσεων στα 10 σημεία του πλαισίου που θέσαμε στις 18/1/06. Το κείμενο αυτό, που ήρθε στα χέρια μας στις 25/7/06, δεν είναι ασφαλώς  κείμενο συμφωνίας, αποτελεί όμως βάση πάρα πέρα συζήτησης και διαλόγου στην επιτροπή, σύμφωνα φυσικά με τις θέσεις που έχουμε θέσει στον διάλογο και έχουν την έγκριση τόσο του Δ.Σ. του ΣΥΤΕ όσο και του Γ.Σ. του Συλλόγου μας. Η όποια καθυστέρηση στην επανέναρξη του διαλόγου εκ μέρους μας, με την λογική της πάρα πέρα εξειδίκευσης του πλαισίου μας, πολύ περισσότερο η απαίτηση αποδοχής ντε φάκτο των προτάσεων μας από την Διοίκηση  για να συνεχισθεί ο διάλογος, είναι λάθος πρακτική που μπορεί να αξιοποιηθεί σε βάρος μας. Για ένα θέμα, το οποίο θα έπρεπε να έχουμε αντιμετωπίσει εδώ και 13 χρόνια με την τότε Διοίκηση Χριστοδούλου, ακολουθώντας μια τέτοια πρακτική πιθανά να  θεωρηθεί ως άρνηση του διαλόγου. Φυσικά έχει το δικαίωμα  κάθε  συνδικαλιστική παράταξη,  εφ όσον εκτιμά ότι οι συνθήκες μετά από 2 ή 3 χρόνια θα είναι ευνοϊκότερες, οπότε και μας συμφέρει να αναστείλουμε οριστικά τις συζητήσεις σήμερα,  να το δηλώσει και να αναλάβει την ευθύνη απέναντι στους συναδέλφους.
 Για μας η επιλογή είναι τώρα. Οι συνάδελφοι δεν μπορούν να περιμένουν,  η κατάσταση διαρκώς απαξιώνετε σε βάρος τους.

ΓΙΑΤΙ  ΤΩΡΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ

Α. Διευκρινίζοντας πλήρως παραπάνω, τον χαρακτήρα και την σχέση ανάμεσα στην Διοίκηση και τον ΣΥΤΕ, θεωρούμε ότι έχουμε χρέος να αξιοποιήσουμε την σημερινή συγκυρία. Τόσο των δικών μας εσωτερικών συσχετισμών, οι οποίοι θα καθίστανται δυσμενέστεροι τα επόμενα χρόνια από την συνεχή αποχώρηση των συναδέλφων, όσο και  την ύπαρξη στις Διοικητικές θέσεις ατόμων προερχόμενων μέσα από την Τράπεζα ή ευρισκόμενοι πολλά χρόνια σε αυτήν. Φυσικά αυτή δεν είναι μια αναγκαία συνθήκη για την επίτευξη συμφωνίας. Είναι όμως μια ικανή συνθήκη εφ όσον σωστά την αξιοποιήσουμε, μαζί με αυτό που αποτελεί και την δυναμή μας. Δηλαδή την γνώση και την ενεργητική βοήθεια των   συναδέλφων μας.
Αξιοποιώντας ταυτόχρονα την στήριξη των συνταξιούχων και την πολύτιμη εμπειρία τους, ιδιαίτερα πολλών εξ αυτών που διετέλεσαν σε θέσεις ευθύνης του Δ.Σ. του ΣΥΤΕ ή σε σημαντικές Διοικητικές θέσεις στην Τράπεζα.

Β. Η εμπειρία μας από την εξέλιξη παλαιών Διευθύνσεων που κάποτε ήκμαζαν και την απαξίωση που έχουν υποστεί ικανοί συνάδελφοί μας που παρέμειναν σε αυτές, είναι διδακτική και δεν απαλλάσσει κανέναν μας από τις ευθύνες του για αυτό. Ταυτόχρονα σήμερα σε πολλές περιφερειακές μονάδες αλλά και στο Κεντρικό, το πρόβλημα εμφανίζεται απειλητικό και με πολλά πρόσωπα. Είτε ως επιτακτική έλλειψη προσωπικού, είτε ως ανάγκη δημιουργικής απασχόλησης, είτε ως πραγματική αδυναμία κινητικότητας του προσωπικού κ.ά. Η ανάγκη να μην γίνει «μια εκκαθάριση εν λειτουργία της Τράπεζας», αλλά να προχωρήσουμε σε μια συνολική συμφωνία που θα προσδώσει δυναμικό παρών και μέλλον για την Τράπεζα και τους συναδέλφους μας, είναι επιτακτική.
Η σωστή αξιοποίηση της εμπειρίας και το πάντρεμα με τις γνώσεις και τον δυναμισμό νέων συναδέλφων με ιδιαίτερες και εξειδικευμένες γνώσεις είναι άμεση ζωτική ανάγκη. Για μια Τράπεζα που θα προβάλλει τον θεσμικό της ρόλο ως ιδιαίτερης σημασίας κοινωνική και κρατική οντότητα μέσα στο σημερινό σύστημα. Κανείς δεν μας αγάπησε ως εργαζόμενους και μας χάρισε τις εργασιακές και ασφαλιστικές μας κατακτήσεις. Μας είχανε ανάγκη ως εργαζόμενους σε ένα ιδαίτερα ευαίσθητο θεσμικά τομέα του παλιού Τραπεζικού συστήματος των εθνικών συνόρων και πρέπει να τονίσουμε την  αναγκαιότητά μας και  στον σημερινό ενοποιημένο τομέα σε Ευρωπαϊκή πλέον βάση.
Στο σημείο αυτό  θα κριθούμε, έναντι των παλαιότερων συναδέλφων μας και αυτών που μας παρέδωσαν και σε αυτά που εμείς θα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές.

Γ. Γιατί χρειάζεται να αναρωτηθούμε και να απαντήσουμε. Ποια θα είναι η τύχη των ταμείων μας με δεδομένη τη μείωση των εισφορών, όταν το προσωπικό συρρικνώνεται; Δυστυχώς η σχέση συνταξιούχων και εν ενεργεία έχει ανατραπεί σε τέτοιο βαθμό, που θα απαιτούνταν προσλήψεις τουλάχιστον 12000 νέων υπαλλήλων ώστε να διασφαλίζεται η ελάχιστη βιώσιμη σχέση 3 εργαζομένων 1 συνταξιούχου που απαιτούν οι Νόμοι.  
Δεν νομίζουμε ότι υπάρχει κανείς που να μην βλέπει, πως  η επιλογή αυτή δεν μπορεί να ικανοποιηθεί. Η λύση που προκρίθηκε και υλοποιείται ήδη, είναι αυτή του ειδικού αποθεματικού το οποίο ενισχύεται με τις ετήσιες προβλέψεις. Απέχουμε όμως πολύ από το να θεωρούμε πως εξασφαλίσαμε το Ασφαλιστικό.
Το βέβαιο είναι ότι η διατήρηση του σημερινού επιπέδου παροχών από τα Ταμεία μας, η προσπάθεια που πρέπει να κάνουμε στο άμεσο μέλλον για μια πορεία επανασύνδεσης με ένα τρόπο των συντάξεων με τους μισθούς και η διατήρηση της  διαφοροποίησή μας από τους νόμους Σιούφα και Ρέππα που προς το παρόν έχουμε πετύχει, προϋποθέτουν:
Ανάδειξη του ρόλου μας ως αναπόσπαστο μέλος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας η οποία και αναδεικνύει την αναγκαιότητα των ρυθμίσεων που έχουμε πετύχει, αλλά και  πόρους, χρηστή και ορθολογική διαχείριση αυτών των πόρων. Διαφορετικά, οποιαδήποτε λαθεμένη πολιτική εκ μέρους μας,(όπως η πρόσφατη στο Ταμείο Συντάξεων), δίνει τροφή στις επιδιώξεις της κάθε Κυβέρνησης που θα ήθελε να ξεμπλέξει και με την Τ.Ε.
 Στο σημείο αυτό απαιτείται να τονιστεί, η νέα πίεση που υφιστάμεθα από το Υπουργείο, μέσω ειδικών ελέγχων, αναλογιστικής μελέτης βιωσιμότητας και υποχρεωτικής υπαγωγής στο ΕΤΕΑΜ (Ημερησία 2/10/06). Αυτά που τέθηκαν στην σύσκεψη των Ταμείων στο Υπουργείο στις 6/9/06, είναι πολύ σοβαρά και χρειάζεται άμεση διευκρίνηση των προθέσεων της Διοίκησης. Γιατί θεωρούμε ότι τα Ταμεία μας δεν πρέπει επΆ ουδενί να μπούνε στην διαδικασία της αναλογιστικής μελέτης πενταετίας. Και δεν πρέπει να μένουμε εφησυχασμένοι, όταν έχουμε το προηγούμενο αιφνιδιασμού του Ρέππα στην Βουλή.

Δ. Γιατί είναι πλέον  σαφές σε όλους,  ότι με τη συμμετοχή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο ρόλος της Τράπεζας έχει αλλάξει σημαντικά. Οι συνεχείς διευρύνσεις και  η πορεία ολοκλήρωσης, επηρέασαν θετικά και αρνητικά το ρόλο και τη λειτουργία των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών. Η πορεία αυτή επιβάλει συχνά αλλαγές, που πολλές φορές δεν καθίστανται κτήμα του συνόλου των συναδέλφων. Εργασίες εγκαταλείπονται ως ασύμβατες, καινούργιες αναλαμβάνονται. Μέσα στο περιβάλλον αυτό καλείται το σ.κ. να προσπαθήσει σε συμφωνία με την Τράπεζα να απαντηθούν τα μεγάλα ερωτηματικά.
Σε ποια Τράπεζα θα εργαζόμαστε τα επόμενα χρόνια, με ποιόν αριθμό εργαζομένων, σε ποιο εργασιακό και ασφαλιστικό περιβάλλον και με ποιες  απαιτήσεις εργασιακών προσόντων.  Γι αυτό είναι απαραίτητη μια ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ και αποτύπωση των Διευθύνσεων και των Περιφερειακών μονάδων, του έργου τους και των οργανογραμμάτων τους τώρα.

Το υπόμνημα του κ. Παλαιοκρασσά

1. Θα πρέπει να σημειώσουμε, πως είναι θετικό το γεγονός πως για πρώτη φορά η Διοίκηση εγγράφως μέσα από αυτό το υπόμνημα, επιχειρεί μια συνολική παρουσίαση των θέσεών της, απαντώντας και στα δέκα σημεία των θέσεων του ΣΥΤΕ από 18/1/06.
Το υπόμνημα αυτό δεν μπορεί να αποτελέσει βάση συμφωνίας. Δεν εκφράζει με ακρίβεια τις συζητήσεις και τις κατ αρχήν συμφωνίες στην επιτροπή. Ιδιαίτερα αυτή, της ενιαίας επιδοματικής στις Διευθύνσεις και τις περιφερειακές μονάδες της νέας Τράπεζας, με την χορήγηση του επιδόματος ευθύνης του Αναπληρωτή Υπηρεσίας από τον Βαθμό του Λογιστή, όπως συμβαίνει ήδη σε ορισμένες Διευθύνσεις της Τράπεζας.
Ουδέποτε μάλιστα αυτή η αρχική συμφωνία αμφισβητήθηκε, όταν αναφέρθηκε αλεπάλληλες φορές σε ανακοινώσεις του ΣΥΤΕ.
Το Υπόμνημα αυτό όμως αποτελεί βάση για συζήτηση και μάλιστα  αισιοδοξώ πως μπορούμε να φτάσουμε σε μια ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΠΩΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΜΑΣ ΕΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ.
Γι αυτό και θα πρέπει να ζητήσουμε την ΑΜΕΣΗ επανέναρξη του διαλόγου. Διάλογο στον οποίο θα πάμε με τις θέσεις μας που έχουν τεθεί από τις 18/1/06 και έχουν εγκριθεί από το Δ.Σ. του ΣΥΤΕ και το Γενικό Συμβούλιο.

2. Όσον αφορά το ίδιο το υπόμνημα και τις θέσεις που περιλαμβάνει, θα πρέπει να αξιολογηθεί με ιδιαίτερη προσοχή καθώς:
α. Σε αυτό αποτυπώνονται πολύ θετικές πλευρές της πεντάμηνης προσπάθειάς μας. Η υιοθέτηση της παρουσίας της Τράπεζας Πανελλαδικά(ανεξαρτήτως μορφής), η ενίσχυση της παρουσίας της εκεί όπου χρειάζεται ή δεν υπάρχει, για την διατήρηση και ενίσχυση των δεσμών και των εργασιών της με το ΔΗΜΟΣΙΟ, δεν μπορεί να υποτιμάται από κανέναν.
Σήμερα η σχέση αυτή, δεν  είναι από πουθενά δεδομένη. Η Τράπεζα έπαυσε προ πολλού να είναι εξ οφίτσιο Τράπεζα του Δημοσίου. Και τα καρτέλ των Τραπεζών που κάποιοι τα θυμήθηκαν σήμερα λες και μόλις χθες άρχισαν να ληστεύουν το κόσμο, δεν μένουν ήσυχα και χωρίς επιδιώξεις. Σήμερα μόνο με την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και της αποτελεσματικότητας τής δουλειάς μας, μπορούμε να κρατάμε μια βασική πηγή εσόδων και δημιουργικής απασχόλησης για την Τράπεζα και τα Ταμεία μας.
Τράπεζα χωρίς εργασίες με το Δημόσιο, αντιλήψεις που υπόβοσκαν και στην δική μας Τράπεζα αλλά ευτυχώς ξεπεράστηκαν, οδηγούν στο 1/3 του σημερινού προσωπικού και σε σίγουρη εργασιακή και ασφαλιστική καταστροφή.
β. Η συμφωνία πως πρώτιστη φροντίδα για τις οικονομίες κλίμακος αποτελεί η έμπρακτη ενίσχυση των Ταμείων μας με οικονομικούς πόρους και Ακίνητα προς το Μετοχικό, δεν μπορεί να ευτελίζεται με κορώνες και χαρακτηρισμούς.
γ. Χαρακτηριστικό είναι πως ακόμα και απαντήσεις που χαρακτηρίζονται αρνητικές όπως αυτή  στο θέμα της κάλυψης των πάγιων αναγκών της Τράπεζας από προσωπικό μόνιμης και σταθερής απασχόλησης, πρέπει κανείς να διακρίνει ότι η βασική αρχή που τίθεται για τις ανάγκες σε προσωπικό είναι αυτή της σταθερής σχέσης με την Τράπεζα. Εκείνο που πρέπει εμείς μέσα από τις συζητήσεις να κάνουμε, είναι να πείσουμε πως με τις προτάσεις μας δεν θέλουμε ένα παράθυρο ρουσφετολογικών προσλήψεων και να προσπαθήσουμε να  κατανοήσει η άλλη πλευρά, πως  είναι προς το συμφέρον της Τράπεζας η εργασία στους ευαίσθητους χώρους της, να διεξάγεται από προσωπικό μόνιμης και σταθερής απασχόλησης. Θέτοντας έτσι τέρμα στο απαράδεκτο για την Τ.Ε καθεστώς ενοικιαζόμενης εργασίας.
Το αυτό ισχύει και για τους προτεινόμενους ενδιάμεσους βαθμούς και όχι ενδιάμεσο για μας, ανάμεσα σε Τμηματάρχη και Εντεταλμένο και σε αυτόν του Εντεταλμένου και Υποδιευθυντή. Η εμπειρία μας από παλαιότερες ρυθμίσεις και την μεταβατικότητα των διατάξεων  που απαιτείται στις περιπτώσεις αυτές, μπορεί να αξιοποιηθεί και να δώσει θετικά αποτελέσματα για εκατοντάδες συναδέλφους που σήμερα είναι καθηλωμένοι στον Τμηματάρχη ή άλλοι κλείνουν τον κύκλο τους φεύγοντας από την Τράπεζα στον Αρχιλογιστή αν και είχανε σοβαρές ευθύνες στην δουλειά τους (κυρίως τεχνικοί) ή άλλοι φτάνουν μέχρι τον Τμηματάρχη αν και σήμερα τα προσόντα τους είναι αντίστοιχα άλλων κλάδων (Ασφάλεια).
Το σ.κ. στο χώρο μας καλείται «την τρίχα να την κάνει τριχιά» σε όφελος των συναδέλφων μας και όχι από αβελτηρία, προσωπικές η παραταξιακές στοχεύσεις και αντιπαραθέσεις, να την καταστήσει θηλιά στο λαιμό τους.
δ. Φυσικά και θα πρέπει να τονίσουμε στην Διοίκηση και στον κ. Παλαιοκρασσά, πως η ευθύνη των καθυστερήσεων στην προσαρμογή ανήκει στο μεγαλύτερο μέρος στην Διοίκηση και παρά την αναφορά σε αυτές, δεν μπορεί κανείς να τις προσπερνάει εύκολα. Όπως και η ευθύνη για την σωστή  ένταξη του προσωπικού  στα νέα δεδομένα, μέσα από επιμορφώσεις και συνεχή σεμινάρια, αντανακλούν τις δικές της αδυναμίες. Το προσωπικό απέδειξε με την εργασιακή του φιλοτιμία και στο Κεντρικό και στις υπόλοιπες μονάδες, θέληση να ανταποκριθεί, ανταποκρίθηκε και ανταποκρίνεται σε μεγάλα έργα. Λογιστική προσαρμογή, εκτύπωση ,έκδοση και κυκλοφορία του Ευρώ, Διαχείριση διαθεσίμων, Εντοκα-¶υλοι τίτλοι,Συστήματα πληρωμών, σχέσεις με την ΕΚΤ και τις διάφορες επιτροπές, Καταθετικός κ.ά. Το ΙΕΤΑ και σήμερα με το διαβατήριο, αποδεικνύει πως με καλλίτερη οργάνωση και ενίσχυση σε προσωπικό, μπορεί να ανταποκριθεί σε πολλαπλά έργα επωφελή για την Τράπεζα και το Δημόσιο. Συγχρόνως το ΜΗΚΕ, το οποίο συνεχώς κάποιοι θέλουν να το υποτιμούν και να το υπονομεύουν, όχι μόνο  τα έβγαλε πέρα με μεγάλα έργα σημαντικών οικονομιών για την Τράπεζα(HERMES, TARGET, SAP- καταθετικό-Ν.Σ.Σ, ΔΕΠΣ κ.ά) αλλά και σήμερα με την σημαντική συμβολή και των νέων  συναδέλφων, ανταποκρίνεται πλήρως στην Βασιλεία 2, στο TARGET 2, κ.ά. Συγχρόνως η Τράπεζα πρέπει να ενισχύσει τον τομέα ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων, καθώς το ηλεκτρονικό έγκλημα συνεχώς διευρύνεται και το « θησαυροφυλάκιο» για να χαθεί, δεν θα απαιτεί πλέον την εκεί φυσική παρουσία και δράση?
ε. Τέλος το πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων που τίθεται, δεν πρέπει  καθόλου να το υποτιμάμαι. Ούτε να περιγελάνε ορισμένοι το γεγονός της ρητής αναφοράς εκτός άλλων πως κανείς υπάλληλος δεν απολύεται. Όταν γνωρίζουμε τι συμβαίνει γύρω μας ή όταν στο παρελθόν η μετατάξεις σε άλλους χώρους εκτός Τράπεζας αποτελούσε προτεινόμενη παράμετρο, ότι γράφεται σήμερα δεν το πετάμε, ακόμα και αν το θεωρούμε αυτονόητο. Εμείς θα παλεύουμε  και ελπίζουμε αυτό να ισχύει πάντοτε.

Εξειδίκευση του Πλαισίου των θέσεών  μας

Εισαγωγικά

1. Αναρωτιέται κανείς και θα αναρωτηθούν ασφαλώς και οι συνάδελφοί μας. Τόσους μήνες στην επιτροπή διαλόγου τι συζητούσαμε; Είχαμε πάει εκεί με τις επικεφαλίδες των θέσεών μας όπως είχανε τεθεί στις 18/1/06 ή γνωρίζαμε και προτείναμε αναλυτικότερα τι θέλαμε σε κάθε ενότητα;
Εάν  όπως ισχυρίζονται ορισμένοι σήμερα, ισχύει πως δεν είχαμε τάχατες εξειδικευμένες προτάσεις στο πλαίσιό μας και θα πρέπει τώρα να τις ετοιμάσουμε, τότε  είμαστε εκτεθειμένοι έναντι των συναδέλφων και θα πρέπει αυτοί που το διαπιστώνουν σήμερα, να αναλάβουν  και την ευθύνη γι αυτή την  έλλειψή μας.
Όμως όσοι παρευρέθηκαν στον διάλογο, τόσο από την πλευρά του ΣΥΤΕ αλλά και από την πλευρά της Διοίκησης, αναγνώρισαν την πολύ αναλυτική  και συνολική λογική που είχαν οι εκπρόσωποί μας σε όλα τα θέματα του πλαισίου. Μάλιστα η καλά προετοιμασμένη παρουσία μας σχολιάστηκε ευμενώς από την άλλη πλευρά, προσέδιδε μια εμφανή υπεροχή στις απόψεις μας.
Τι επομένως είναι αυτό που πρέπει να εξειδικευτεί και γιατί;

2. Εάν μέσα από την λεγόμενη εξειδίκευση θέλουν  κάποιοι και κυρίως  η ΠΑΣΚΕ,  να προβάλλουν ότι αυτοί μέσα από  τις εξειδικευμένες προτάσεις τους έδωσαν καινούργια πνοή στις συζητήσεις, υποτιμούν τους εαυτούς τους, την ιστορία τους και τους συναδέλφους. Γιατί καμιά πρόταση από τις εμφανιζόμενες ως πάρα πέρα εξειδίκευση του πλαισίου, δεν είναι νέα και πρωτότυπη. Είναι τόσο παλιά όσο και η ιστορία της Αναδιοργάνωσης. Αναδράμοντας κανείς στις προσπάθειες από το 1987-88 έως σήμερα, θα διαπιστώσει πολλές φορές την επανάληψή τους. Εξ άλλου, ούτε το πλαίσιο στις 18/1/06 είναι κάτι θεόπνευστο ή αυτοφυής σύλληψη. Στις θέσεις που καταγράφονται, εκφράζεται το  συλλογικό κεκτημένο της εμπειρίας, της γνώσης και έκφρασης ΟΛΩΝ των συναδέλφων και των επί μέρους προσώπων και παρατάξεων. 
Όταν Φιλόσοφοι και Επιστήμονες, που εξέλιξαν την Φιλοσοφία και την Επιστήμη, ευγνωμονούν την προϋπάρχουσα  επιστημονική γνώση και φιλοσοφικό κεκτημένο που στήριξε το δικό τους έργο, είναι λυπηρό και ευτελές να επιδιώκει  κάποιος να θέσει την σφραγίδα της παράταξής του, σε ζητήματα όπως αυτά της Αναδιοργάνωσης. Δυστυχώς αλλά ίδιο των αδυνάτων είναι η αλαζονεία και ο ετσιθελισμός.
Γι αυτό και στον οίστρο των εξειδικευμένων προτάσεων, που κατατέθηκαν με περισσή κομπορρημοσύνη και  αλαζονεία από την συγκεκριμένη παράταξη, αποκαλύφτηκαν πλήρως οι εγγενείς αδυναμίες να διεξαχθεί ένας συνολικός διάλογος για μια συμφωνία που τεκμηριωμένα θα αντέξει τα επόμενα χρόνια και δεν θα αποτελέσει το εφαλτήριο για ξήλωμα της Τράπεζας από την  επόμενη Διοίκηση!
Αδυναμίες που έχουν να κάνουν με την δύσκολη ισορροπία, ανάμεσα στο παραταξιακό-κομματικό συμφέρον και το πραγματικό συμφέρον των συναδέλφων μας. Η πρόταση που έκανε π.χ. για την λειτουργία του περιφερειακού  δικτύου αποκάλυψε πλήρως την αδυναμία της. Η εκ των προτέρων κατάταξη των καταστημάτων σε νούμερα κατά κατηγορία, 13, 8 ή 9 και 5 ή 6 αποκαλύπτει το βάθος της λεγόμενης εξειδίκευσης και την σκοπιμότητα.

3. Εάν με την  προσφυγή στη λεγόμενη εξειδίκευση του πλαισίου, υπήρχε από την ΠΑΣΚΕ ή κάποια άλλη δύναμη, ειλικρινής διάθεση να προσεγγίσουμε πράγματι κάποια κρίσιμα θέματα στα οποία πιθανόν να απαιτείτο πιο διευκρινισμένη προσέγγιση στις θέσεις μας αναρωτιόμαστε: 
Γιατί η προετοιμασία των όποιων εξειδικεύσεων, πραγματοποιήθηκε σε  κλειστές συσκέψεις ορισμένων μόνο από τους 13 συμβούλους που έχουν ψηφίσει το πλαίσιο του ΣΥΤΕ από 18/1/06; Όταν μάλιστα η κατεύθυνση του προηγούμενου Δ.Σ. ήτανε για συμμετοχή όλων;
Δυστυχώς όπως συμβαίνει συχνά, διάφοροι επιχειρούν εύκολα και ανερυθρίαστα να διαστρεβλώνουν,  ενοχοποιούν και  δαιμονοποιούν απόψεις που δεν ταιριάζουν με τις δικές τους. Όμως το 2006 δεν είναι ούτε 1993, ούτε 2003 με το γνωστό «Επί τέλους τέλος στο Ασφαλιστικό». Είμαστε  όλοι πιο σοφοί, χρειάζεται όμως κάποτε να γίνουμε ΟΛΟΙ και πιο χρήσιμοι  για τους συναδέλφους μας.

Ειδικότερη προσέγγιση κάποιων θεμάτων

1. Πως προσεγγίζουμε το θέμα των  περιφερειακών μας μονάδων;

Α. Όσο αφορά των αριθμό των Υποκαταστημάτων το ερώτημα δεν είναι μόνο πόσα θα είναι αυτά, αλλά τα κριτήρια για την οριοθέτησή τους. Η συμφωνία που έχουμε ήδη πετύχει, για λειτουργία όλων των Υποκαταστημάτων μας(ανεξαρτήτως σχήματος και οργανωτικής μορφής) σε όλες τις πόλεις που σήμερα ήδη λειτουργούν είναι η θετική βάση πάνω στην οποία πρέπει να κινηθούμε πάρα πέρα στις συζητήσεις.
Η Διοίκηση προτείνει δύο κατηγορίες καταστημάτων. Αυτά των καταστημάτων κορμού και εκείνα των μετεξελισσόμενων σε καταστήματα θυρίδες.
Απαιτείται πριν φτάσουμε  στον αριθμό των πρώτων, να συζητήσουμε και να αποτυπώσουμε πλήρως λειτουργικά, οργανωτικά και ως περιεχόμενο, τον ρόλο και τις συνολικές εργασίες που αυτά θα επιτελούν όπως αναφέρθηκε. Εκτός από τον χρηματοεφοδιασμό (αποθεματικό) που θα τα διαφοροποιεί από τα καταστήματα θυρίδες, ποιες άλλες εργασίες θα κληθούν να αναλάβουν και με ποιο προσωπικό, οργανωτική συγκρότηση και λειτουργία;

Εμείς προτείνουμε κριτήρια λειτουργικής αναγκαιότητας,  γεωγραφικά, περιφερειακά και Εθνικής αναγκαιότητας για τον καθορισμό τους και δεν μπαίνουμε στη λογική να ορισθούν αυτά με βάση παραταξιακές προσδοκίες ή σκοπιμότητες. Τα καταστήματα κορμού πρέπει να  Διευθύνονται από υπαλλήλους Υποδιευθυντές στον βαθμό.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα καταστήματα, απαιτείται να επιμείνουμε στον διάλογο για μια δεύτερη κατηγορία καταστημάτων που θα  εξακολουθήσουν να λειτουργούν όπως σήμερα αλλά με διαφορετικό οργανόγραμμα συμπληρωματικά προς τα καταστήματα κορμών. Αυτά ορίζονται με καθαρά λειτουργικά κριτήρια και διευθύνονται από συναδέλφους με τον βαθμό του Εντεταλμένου.
Τέλος, γιΆ αυτά που προτείνεται να εξελιχτούν σε καταστήματα θυρίδες, πρέπει να διευκρινίζεται ποια και γιατί και με  ποιες διαδικασίες και σε ποιους χρόνους θα μετεξελιχτούν. Ο αριθμός των εργαζόμενων που τελικά θα προβλέπεται  σε αυτά, θα πρέπει να εξαρτάται από την  ορθολογική και αποτελεσματική λειτουργία του καταστήματος θυρίδα και την καλύτερη εξυπηρέτηση του Ελληνικού Δημοσίου και των Δημόσιων Οργανισμών. Ο επικεφαλής του καταστήματος αυτού, έχει τον βαθμό του Εντεταλμένου.

Β. ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΑ-ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΣ Δ.Ο.Υ.

Όπως ήδη έχει γίνει αποδεκτό από την άλλη πλευρά θα πρέπει:

  • Να δούμε και να συμφωνήσουμε με καθαρά λειτουργικούς λόγους για εκείνα τα Πρακτορεία που αναγόμενα σε πολυμελή θα μπορούσαν να μετεξελιχτούν σε καταστήματα θυρίδες.
  • Εκείνα στα οποία από τον όγκο των εργασιών τους απαιτείται ενίσχυση σε πρόσθετο προσωπικό και
  • Εκείνα που από τον ίδιο τον όγκο της δουλειάς τους δεν δικαιολογείται η συνέχιση της λειτουργίας τους, χωρίς φυσικά κλυδωνισμούς στις σχέσεις μας με τις εργασίες με το Δημόσιο.
  • Η αναζήτηση πιθανά της παρουσίας μας κάπου που σήμερα δεν υπάρχει και που  κρίνεται απαραίτητη με κριτήριο την σχέση μας με τις εργασίες δημοσίου.
  • Τέλος ο αριθμός των αποσπασμένων συναδέλφων μας στις ΔΟΥ πρέπει και αυτός να κριθεί στην βάσει των σχέσεών μας με το Δημόσιο και απαιτεί συνεννόηση της Τράπεζας με το Υπουργείο.

Θα πρέπει να μπει τέλος στο καθεστώς των αποσπάσεων στα Πρακτορεία λόγω έλλειψης μόνιμου προσωπικού και οι συνάδελφοί μας επικεφαλής των μονάδων αυτών, να εξελίσσονται και αυτοί στον βαθμό του Εντεταλμένου.
Για όλους τους συναδέλφους των παραπάνω υπηρεσιακών μονάδων θα ισχύει η κατ αρχήν συμφωνηθείσα επιδοματική πολιτική για όλες τις Δνσεις και υπηρεσιακές μονάδες της νέας Τράπεζας και οι όποιες μεταβολές τελικά συμφωνηθούν, θα καλύπτονται από τους προβλεπόμενους όρους προστασίας και μέτρα ?κίνητρα που θα συμφωνηθούν με τον ΣΥΤΕ.

2. Προσλήψεις προσωπικού

Μέσα από  την ολοκλήρωση της συζήτησης, πέρα από τις προσλήψεις που έχουν ήδη αποφασισθεί, πρέπει να καταγραφούν οι ανάγκες σε μόνιμο προσωπικό τόσο στο κέντρο όσο και στην περιφέρεια, ειδικότερα μετά την οικιοθελή αποχώρηση ή τη συνταξιοδότηση μέρους του προσωπικού. Εννοείται ότι η προκύρηξη και η πρόσληψη θα γίνεται με την ευθύνη της Τράπεζας της Ελλάδος  σύμφωνα βέβαια με  τις προβλεπόμενες διαδικασίες του ΑΣΕΠ και θα αφορά κυρίως απολυτηριούχους λυκείου και πτυχιούχους οικονομικών σχολών.
Το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό (κάτοχοι μεταπτυχιακού ή διδακτορικού), πρέπει να αξιοποιηθεί αφού προηγουμένως διερευνηθεί εάν απασχολούνται ή όχι, με αντικείμενο που έχει σχέση με την εξειδίκευσή που έχουν λάβει και για τον σκοπό για τον οποίο προσλήφθηκαν.

3. Οικονομική Ανεξαρτησία της Τράπεζας της Ελλάδος

Η οικονομική ανεξαρτησία της Τράπεζας είναι βασική επιλογή και στόχος.  Αλλοίμονο αν υποχρεωθούμε να προσφύγουμε στην πολιτεία. Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, απαιτείται αποφυγή περιττών και μη αιτιολογημένων εξόδων από τη μια πλευρά και η ενίσχυση του σκέλους των εσόδων από την άλλη.
Για να επιτευχθεί ο περιορισμός των λειτουργικών δαπανών απαιτείται:

  • Η επανεξέταση  της λειτουργίας της Τράπεζας και όλων των δαπανών πλην αυτών μισθολογικού κόστους και των παροχών στα πάσης φύσεως ταμεία
  • Περιορισμός του αριθμού των συμβούλων σε αυτούς που είναι πράγματι απαραίτητοι για την υποβοήθηση του έργου της Διοίκησης. Στο εξής πρέπει να προσλαμβάνονται  με αιτιολογημένη πρόταση της Διοίκησης στο Γενικό Συμβούλιο. Οι σύμβουλοι δεν προσλαμβάνονται όπως το υπόλοιπο προσωπικό της Τράπεζας γιΆ αυτό αποχωρούν μετά την ολοκλήρωση του έργου για το οποίο προσελήφθηκαν. Μέριμνα σταθερή της Διοίκησης και ευθύνη της η ανάδειξη στελεχών που θα μπορούν να αντικαταστήσουν αυτούς που αποχωρούν.
  • Πλήρης και ουσιαστικός έλεγχος των Προμηθειών και συνολικά των Διοικητικών Δαπανών.
  • Αξιοποίηση πλήρως των εσωτερικών μας δυνατοτήτων και αποφυγή της εύκολης προσφυγής στην αγορά (ΜΗΚΕ κ.ά).

Για να επιτευχθεί η βελτίωση των εσόδων θα πρέπει να αναζητηθούν και να αναληφθούν εργασίες με προστιθέμενη αξία. Υπό την έννοια αυτή ακόμη και εργασίες που γίνονται είτε για την προστασία του τραπεζικού συστήματος, είτε για την προστασία του καταναλωτή, θα πρέπει να αναζητηθεί η δυνατότητα  κοστολόγησής τους, με επιβάρυνση των  ελεγχόμενων  τραπεζών και εκείνων που εισπράττουν τις υπηρεσίες μας.
Ταυτόχρονα θα πρέπει να ερευνηθεί η δυνατότητα να προσφέρονται εργασίες και υπηρεσίες που γίνονται και από άλλες Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες του ευρωσυστήματος, ενώ το ΜΗΚΕ θα πρέπει να είναι έτοιμο για συμπράξεις με άλλα Μηχ. Κέντρα Ευρωπαϊκών Κ.Τ. για έργα της ΕΚΤ.

4. Μισθολόγιο

Το ενιαίο μισθολόγιο είναι και παραμένει η βασική συνιστώσα για την αμοιβή των εργαζόμενων στην Τράπεζα.

5. Επιδοματική πολιτική

Στην συμφωνία που επιδιώκουμε να πετύχουμε, εμμένουμε στην κατ αρχήν συμφωνία που επιτεύχθηκε με τον κ.Παλαιοκρασσά, για ισότιμη αντιμετώπιση επιδοματικά των Διευθύνσεων και των οργανωτικών μονάδων της νέας Τράπεζας. Βάση η χορήγηση του επιδόματος ευθύνης του αναπληρωτή υπηρεσίας  από τον βαθμό του Λογιστή, όπως γίνεται σήμερα σε ορισμένες Διευθύνσεις. Δεν ανταλλάσουμε την παραπάνω συμφωνία με αύξηση στο επίδομα βαθμού ή Κεντρικής Τράπεζας. Αυτά είναι θέματα επιχειρησιακής ΣΣΕ, που μόνο πρόσθετα με την θεσμική συμφωνία της επιδοματικής πολιτικής μπορούν να συζητηθούν.
Ταυτόχρονα πρέπει να υπάρξει πρόσθετη επιδοματική  πολιτική για διαπιστωμένες εξειδικευμένες θέσεις εργασίας, οι οποίες θα καταλαμβάνονται  με εσωτερική προκήρυξη και διάφανη αξιοκρατική  διαδικασία.

6. Φύλλο αξιολόγησης-Βαθμολόγιο.

Θα μπορούσε το ήδη υπάρχον φύλλο να ανταποκριθεί υπό την προϋπόθεση ότι τα σχετικά σεμινάρια θα κληθούν να τα παρακολουθήσουν όλοι οι συνάδελφοι και ειδικότερα τα στελέχη που καλούνται να αξιολογήσουν τους συναδέλφους.
Η αξιολόγηση θα πρέπει να  λάβει υπόψη και την αξιολόγηση του έργου των Διευθύνσεων και του έργου του κάθε εργαζόμενου χωριστά, με βάση τη δυσκολία και την εξειδίκευση.
Ενώ η συζήτηση ενός νέου εξ αρχής  βαθμολογίου, δεν είναι θέμα προτεραιότητας της παρούσας επιτροπής διαλόγου. Δεν το φοβόμαστε και δεν υπάρχει κάτι που αποτελεί άβατο. Για μας άβατο αποτελεί η υπεράσπιση των κεκτημένων εργασιακών και ασφαλιστικών δεδομένων των συναδέλφων μας. Ότι προάγει το έργο, το ρόλο και την συνολική τους εργασιακή κατάσταση στην Τράπεζα μπορεί να συζητηθεί.

7. Οικονομική προαγωγή - Αποστρατευτικός βαθμός.

Η Διοίκηση στο κείμενο των απαντήσεών της απέρριψε την πρότασή μας. Εμείς θα πρέπει να επιμείνουμε και να αναλύσουμε την ανάγκη που έχει προκύψει, σαν αποτέλεσμα των όλων μεταβολών και επιπτώσεών τους στους συναδέλφους. Κανείς δεν είναι αφελής και δεν θέλει να υπονομεύσει την βιωσιμότητα των Ταμείων, θέμα που αποτελεί τον  βασικό ισχυρισμό της άλλης πλευράς για να στηρίξει την αρνησή της.
Τουλάχιστον η προαγωγή στον εντεταλμένο, που αποτελεί μια άμεση ανάγκη δεν επιτρέπει τέτοιες επικλήσεις. Ενώ σε αυτήν του Υποδιευθυντή μπορεί να βρεθεί ικανοποιητική διέξοδος που στο σύνολό της η όλη πρόταση, θα αποσυμφορήσει την απαράδεκτη κατάσταση των δικαστικών προσφυγών στις οποίες σπρώχνονται οι συνάδελφοι.
Προτάσεις υπάρχουν πολλές στο συρτάρι του ΣΥΤΕ με τις οποίες δεν διαφωνούμε, το θέμα είναι σήμερα να μετατρέψουμε την άρνηση σε συζήτηση και όχι να κάνουμε πασαρέλα προτάσεων. Εξ άλλου δεν πρέπει κανείς να ξεχνάει πως το θέμα της οικονομικής προαγωγής αποτελεί υπόσχεση εκείνων που υπόγραψαν την επιχειρησιακή ΣΣΕ, εδώ και κάποια χρόνια...

9. Κίνητρα για αποχωρούντες συναδέλφους και για την μετεγκατάσταση

Δεν είναι σκόπιμο να ασχοληθούμε τώρα διεξοδικότερα με τις απαντήσεις του υπομνήματος της Διοίκησης στο θέμα αυτό. . Όχι γιατί δεν έχουν ενδιαφέρον ή είναι μικρής σημασίας και εμβέλειας αυτά που προτείνονται, όπως ορισμένοι ισχυρίζονται. Αλλά γιατί αυτά θα καταστούν αναγκαία να συζητηθούν και να αποφασισθούν στην περίπτωση που θα συμφωνηθεί το  συνολικό σχέδιο για την αναδιοργάνωση. Έχουμε την ωριμότητα και καλή βάση υπάρχει, για την αξιοπρεπή  και οικιοθελή αποχώρηση  των συναδέλφων από τις κεντρικές υπηρεσίες και την περιφέρεια.
Όσον αφορά τα κίνητρα για την μετεγκατάσταση υπαλλήλων και τα κοινωνικά κριτήρια προσέγγισης, θα πρέπει προηγουμένως να απαντήσουμε με θάρρος εάν αποδεχόμαστε ότι η αναδιοργάνωση του περιφερειακού δικτύου θα απαιτήσει μετακινήσεις.
Είναι απαράδεκτο, εκμεταλλευόμενοι την αγωνία των συναδέλφων μας να πλειοδοτούμε σε λογικές, ότι και το σκύλο θα έχουμε χορτάτο και την πίττα ολάκερη. Ποτέ δεν κρύψαμε ότι η αναδιοργάνωση θα είναι μια εύκολη και χωρίς κόστος διαδικασία. Μπορεί όμως αυτή και με επιθετική πολιτική, να αποτελέσει μια αξιοπρεπή συμφωνία για το εργασιακό και ασφαλιστικό μας μέλλον.

 

Επίλογος

Όπως γίνεται σε όλους αντιληπτό, η επίτευξη του στόχου μιας ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ για την οποία δεσμευθήκαμε από τις προηγούμενες εκλογές στους συναδέλφους μας, προϋποθέτει συζήτηση στα πλαίσια της επιτροπής και όχι συζήτηση εκτός επιτροπής με ανταλλαγή  επιστολών. Με την έννοια αυτή καλούμαστε να ζητήσουμε άμεση επανέναρξη των συζητήσεων στην επιτροπή διαλόγου, με βάση τις προτάσεις μας του Ιανουαρίου 2006 και την εκτίμησή μας για το υπόμνημα  της Διοίκησης.
Η ειδικότερη προσέγγιση ορισμένων θέσεων του πλαισίου μας από το σημερινό  Διοικητικό Συμβούλιο, θα πρέπει να αξιοποιηθούν για την καλλίτερη δική μας προετοιμασία και αποτελεσματικότητα στην επιτροπή διαλόγου.     

                                                    
                                                                                    Αθήνα 6/10/06
                                                                   Ευσταθίου Κώστας
                                                                       Μέλος του Δ.Σ.                         

  Κεντρική Σελίδα | Επικοινωνία | Χρήσιμες συνδέσεις    

Τελευταία Ενημέρωσή: 03-03-2009
© Copyright 2003 Πρωτοβουλία Αγωνιστικής Συνεργασίας
( Π. Α. Σ.) 154544 powered by zipi